Afvallen met een loopband

Wandelen en hardlopen zijn goede manieren om af te vallen. Maar als het buiten regent of sneeuwt, is het begrijpelijk als je geen zin hebt om naar buiten te gaan. In dat geval is een loopband echt iets voor jou. Lees hieronder hoe een loopband jou kan helpen met afvallen.

Calorieën

Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het wandelen of hardlopen op een loopband is afhankelijk van meerdere factoren, namelijk: snelheid, hellingshoek, je lengte en gewicht en trainingstijd.

Een man van 80 kilo verbrandt met hardlopen op een snelheid van 10 kilometer gemiddeld zo’n 834 kilocalorieën per uur. Een vrouw van 70 kilo verbrandt op deze snelheid over het algemeen zo’n 730 kilocalorieën per uur. Als je meer calorieën wilt verbranden is het aan te raden om de helling van de loopband wat te verhogen en je loopsnelheid niet te hoog te zetten. Ga ook zeker niet langere tijden op een bepaalde snelheid rennen. Hiermee conditioneer je je lichaam alleen maar zodat je vervolgens elke keer steeds minder verbrandt bij dezelfde inspanning. Als je wilt afvallen is dit dus juist het tegenovergestelde van wat je wilt.

 

Spieren

Tijdens het (hard)lopen op de loopband, verbrand je niet alleen calorieën, maar train je ook verschillende spieren waaronder bovenbeenspieren, hamstrings, bilspieren en kuitspieren. Met de kracht van je bovenbeenspieren kun je je benen goed weg duwen bij de afzet. Vervolgens gebruik je je hamstrings om je onderbeen richting je billen op te tillen. Ondertussen span je je bilspieren aan om je heupen recht te houden. En als je landt op je voet, gebruik je je kuitspieren. Maar naast deze beenspieren, worden ook je rug en buikspieren gebruikt. Dankzij deze spieren blijft je bovenlichaam stabiel, ook als je wat harder loopt.

Leuk feitje: des te meer spiermassa je hebt, des te meer vet je in rust verbrand!

 

Tot zover een korte uitleg bij wat er komt kijken als het gaat om afvallen met een loopband. Wil je weten hoe jij in 20 minuten de meest optimale loopbandtraining volgt als het gaat om vetverbranding? Je leest het onderaan deze pagina.

Loopband keuzehulp

Heb je inmiddels een beeld kunnen vormen van de verschillende loopbanden die er zijn en weet je in grote lijnen naar wat voor een loopband jij op zoek bent? Ook dan is het nog lastig om te bepalen wat de beste loopband voor jou is. De keuze is enorm, waardoor je al snel het overzicht verliest. Om je te helpen hebben wij een keuzehulp ontwikkeld. Op basis van een aantal vragen ontdek je eenvoudig en snel welke loopbanden voldoen aan jouw wensen en past bij jouw budget. Zo weet je zeker dat een loopband koopt waar je blij mee bent!

Conclusie

Als je wilt afvallen door middel van een loopband, is het aan te raden om intervaltrainingen te volgen. Doordat je tijdens een intervaltraining regelmatig rust hebt, kun je tijdens de meer intensievere periodes een hogere inspanning leveren en meer vet verbranden.

Een voorbeeld van zo’n intervalmethode is die van Liz Neporent, schrijfster van Fitness for Dummies. Volgens Liz moet je bij een intervaltraining een snelheid kiezen die anderhalve minuut per kilometer langzamer is dan je normale wandelsnelheid. Vervolgens loop je twee minuten op deze snelheid onder een hoek van 1%. Hierna zet je de loopband op 4 graden en loop je nog eens twee minuten. Blijf de hoek iedere twee minuten met 2% verhogen totdat je een hellingshoek van 10 graden hebt bereikt. Daarna kan je het weer afbouwen door iedere twee minuten de hellingshoek met 1% te verlagen totdat je er een training van 20 minuten op hebt zitten.