De ideale hartslag op de loopband

Sommige loopbanden zijn voorzien van een hartslagmeter. Hiermee kun je vrij nauwkeurig bijhouden hoe je hart reageert als je gaat lopen of hardlopen op de loopband. Maar voordat je kunt begrijpen wat dit getal voor jou betekent, is het belangrijk om te weten hoe een normale hartslag in rust eruitziet en hoe je ideale hartslag tijdens het hardlopen eruitzien. Daar gaan we je op deze pagina meer over vertellen!

Normale hartslag in rust en maximale hartslag

Over het algemeen ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 tot 100 slagen per minuut. Bij inspanning kan dit oplopen tot 180 en in sommige gevallen zelfs boven de 200 slagen per minuut. Hier zit natuurlijk een grens aan; de maximale hartslag. Deze is voor iedere persoon weer anders en is afhankelijk van twee factoren: je leeftijd en aanleg. Je maximale hartslag kun je gemakkelijk uitrekenen door middel van de volgende som: maximale hartslag = 220 – jouw leeftijd. Bijvoorbeeld: als je 25 jaar oud bent, geldt de volgende berekening: 220 – 25 = 195 slagen per minuut.

Jouw ideale hartslag bij inspanning

Of je nu rustig wandelt op de loopband of een intensieve training volgt, je hartslag gaat gegarandeerd omhoog ten opzichte van je hartslag in rust. Maar wat is eigenlijk een goede hartslag bij inspanning? Dit hangt met name af van je trainingsdoel: het opbouwen van je conditie of gewicht verliezen.

Als je vooral je conditie en uithoudingsvermogen wilt verbeteren, ligt je ideale hartslag tussen 60 tot 80% van je maximale hartslag. Dit kan je eventueel uitbouwen naar 90% van je maximale hartslag.

Als je vooral wilt afvallen wordt het wat lastiger. In principe moet je ideale hartslag dan tussen 60 en 70% van je maximale hartslag zijn. In deze hartslagzone is de vetverbranding relatief hoog. Maar daarbij moet ook gezegd worden dat trainen in een lagere zone veel minder intensief is dan trainen in een hogere zone. Je verbrand per uur namelijk minder calorieën. Om af te vallen moet je dus wel flink wat uren maken.

Loopband keuzehulp

Heb je inmiddels een beeld kunnen vormen van de verschillende loopbanden die er zijn en weet je in grote lijnen naar wat voor een loopband jij op zoek bent? Ook dan is het nog lastig om te bepalen wat de beste loopband voor jou is. De keuze is enorm, waardoor je al snel het overzicht verliest. Om je te helpen hebben wij een keuzehulp ontwikkeld. Op basis van een aantal vragen ontdek je eenvoudig en snel welke loopbanden voldoen aan jouw wensen en past bij jouw budget. Zo weet je zeker dat een loopband koopt waar je blij mee bent!

Conclusie

Lage of hoge hartslag tijdens het sporten?

Bij een lage hartslag verbrand je relatief gezien het meeste vet. Maar de hoeveelheid vet neemt toe bij een hogere hartslag. Als het je voornamelijk om vetverbranding gaat, kun je op de loopband beter trainen op een hogere snelheid.

Er zijn ook nog andere voordelen verbonden aan het hebben van een hogere hartslag tijdens het lopen op de loopband. Zo werk je effectiever aan conditieverbetering. Daarnaast daag je je spieren en coördinatie meer uit en is de naverbranding hoger.

Conclusie

Je ideale hartslag op de loopband hangt dus af van jouw persoonlijke eigenschappen (leeftijd en aanleg) maar ook het doel wat je voor ogen hebt. Er is dus niet één ideale hartslag die voor iedereen geldt! Houdt vooral je maximale hartslag in de gaten en kies de hartslagzone die het beste bij jouw doelen past.